Albrecht Dürer

Albercht Dürer (1471-1528) a fost cel mai important reprezentant al artei nordice renascentiste. A fost un artist în tradiția gotică la sfârşitul evului mediu. Munca geniala al acestuia și rolul său în istorie au fost similare cu cele ale lui Leonardo da Vinci și impactul pe care acesta l-a avut pentru artă sudică renascentistă. Leonardo da Vinci este singurul artist comparabil cu pictorul german, dar Dürer a fost mai precis și sistematic în ceea ce privește munca sa. Chiar mai mult, acesta a realizat ceva ce nimeni altcineva nu a făcut înainte sau după el: înflorirea culturală simțită în secolul 15 și începutul secolului al 16-lea a fost descrisă ca "Epoca Dürer".

S-a născut în 21 mai 1471 în Nürnberg, orașul unde s-a mutat tatăl lui în 1455 din Ajtó (Gyula) / Ungaria. Albrecht a fost al 3-lea din cei 18 copii la care mama sa a dat naștere.

Albercht este descris ca fiind sârguincios, silitor, religios și un om modest. Acesta a fost reprezentantul tipic al clasei mijlocii în secolul al 16-lea. Albrecht Dürer a respirat aerul orașului imperial (FreieReichsstadt) Nürnberg împânzit cu spirit de libertate, umanism, filozofii, știință și artă. În perioada aceea Nürnberg era unul din cele mai mari orașe din Europa și unul din cele mai bogate datorită comercianților și tranzacțiilor acestora cu alte țări. Inspirat de aceAsta atmosferă deschisă un tânăr Albrecht Dürer călătorea des spre Colmar, Basel și Strasbourg pentru a se întâlni cu Martin Schongauer, un grafician faimos la timpul respectiv, dar se întâlnea și cu umaniști și filozofi pentru a discuta idei protestante. Mai târziu, când Albrecht Dürer a fost un membru al adunării orașului, acesta a initiat ca Nurnberg sa devina primul oras German care sa urmeze aceasta miscare protestanta al lui Martin Luther.

Albrecht Dürer a călătorit în Italia și Olanda pentru a studia marile opere de artă și a aduce influențele acestora înapoi cu el. Acesta a fost chemat în Veneția și Bologna pentru a crea xilogravuri.

Dürer a creat un pod între artă din sud și cea din nord, între stilul gotic cu liniile sale fine și cel renascentist in care adancimea si perspectiva au devenit importante. Arta lui Dürer a fost influențată și de artiști precum Martin Schongauer și Michael Wohlgemuth. În călătoriile sale din Italia și descoperirea artei renascentiste, preluând idei de la Andrea Mantegna și Giovanni Bellini , Dürer și-a creat propriul stil cu noile tehnici învățate. Acesta a reușit să inspire artiști olandezi precum Lucas van Leyden, dar și artiști italieni precum Raffael cu tehnică nordică astfel artistul din Nürnberg devine cu adevărat primul artist internațional.

Dar acest om vizionar a fost atras și de știință nu doar de artă. Medicina și astrologia au venit în atenția acestuia. Dürer era interesat de studierea corpului uman pentru a putea reproduce dimensiunile și proporțiile corecte. Era în perioada umanismului, care punea omul și valorile umane mai presus de orice, deci nu e de mirare ca in pictura si in desen corpul uman a devenit un subiect important. Când Galileo Galilei și Giordano Bruno au descoperit că pământul este rotund, astronomia a fost privită dintr-o altă perspectivă, a devenit mai importantă. Totuși în zilele noastre atunci când vizitezi muzeul a”Albrecht-Dürer-Haus” din Nürnberg, veți găsi fosta locuință a artistului în centru sub castel, iar în spatele muzeului ve-ți găsi un pervaz pe care se află un telescop.

Albrecht Dürer a avut o listă variată de interese și talente, toate acestea l-au făcut să devină cel mai important artist german. El a creat:
- Cca. 1.100 picturi
- 34 de picturi în acuarelă
- 108 gravuri în aramă, acestea vor fi la expuse la expoziție
- Cca. 246 gravuri în lemn
- 188 de picturi

Dürer a fost primul în multe domenii ale artei, dar cele mai mari realizări a acestuia au fost:
- a format o legătură între stilul gotic și cel renascentist
- a fost primul artist german care a scris despre el însuși
- el a fost primul care a acordat autonomie genului de autoportrete
- el a fost cel care a dus pictura in acuarela, gravura in cupru si xilogravura la un nivel artistic si tehnical
- el a fost primul care a desenat nuduri inspirandu-se din modele reale
- a fost primul care a intrat în amănunte și a dezvoltat teoria artistică, iar în 1528, anul decedarii sale, a concentrat totul în 4 cărți intitulate "Lecții de pictură"

După 1512 s-a concentrat pe gravuri în lemn și cupru. Chiar și când era tânăr, încurajat de tatăl său, un aurar, și-a dezvoltat propria tehnică pentru gravură în cupru. Gravurile în cupru au fost destul de căutate în secolul al 16-lea. Cunoștințele tatălui său în calitate de aurar i-au prins bine lui Dürer. Liniile fine ale stilului gotic, posibile numai cu uneltele și dexteritatea unui aurar, combinat cu hașuri și implementarea luminii naturale pe material l-au făcut faimos pe artist. Sotia lui, Agnes a vandut operele lui Durer in piata din Nurnberg.

Dürer a introdus anumite elemente în gravurile sale:
- forme clasice
- perspectivă în descrierea spațiului
- portretizarea anatomică exactă a corpului uman
- acea lumină atmosferică specială

Atât în picturi cât și în gravuri este vizibilă mișcarea. Animale, persoane, plante, toate apar în mișcare, și cu acesta acțiune el descrie o anumită stare de moment. Descoperirea umanității, în artă, înseamnă a descrie personalități în portrete și stări. Aceste observări ale elementelor înconjurătoare, remarcând creațiile oferite de Dumnezeu, dar tot timpul cu un sunet liric, asta îl face pe Albrecht Dürer un geniu.

În gravurile sale de cupru sunt multe scene religioase.Dürer a vrut sa treaca peste “misticul” din Evului Mediu. A fost tot timpul dornic să descrie religia într-un limbaj de înțeles pentru toată lumea.

Pentru Albrecht Dürer focusul principal în lucrările acestuia au fost oamenii, folosiți ca un mediu de comunicare, în special în gravurile de cupru. A devenit așa faimos încât alți artiști au început să îi copieze operele. Dürer este admirat de mulți chiar și în zilele noastre când lumea se lipsește de ideile umaniste.

Cele 3 capodopere

În 1513/1514 Albrecht Dürer a creat cele mai bune opere ale sale sub formă gravurilor de aramă, denumite " Trei capodopere "
- Cavalerul, Moartea și Diavolul
- Sf. Jerome în birou
- Melancolia 1

Aceste opere sunt un triptic alegoric reprezentând cele 3 virtuți așa cum au fost înțelese ele în evul mediu:
1. Determinarea și activitatea, descrisă de cavalerul neînfricat Cristian
2. Reflecția și meditarea, descrisă de pacea teologului
3. Viața spiritului secular într-o lume rațională și irațională, melancolia ne reamintește de foamea pentru înțelepciune și cunoașterea viitorului care nu va fi putea fi satisfăcută.

Cele 3 capodopere ne ating sufletește deoarece au fost create cu o valoare simbolică majoră care nu e pe înțelesul tuturor, ca și în viața reală. Viața are secretele ei, iar noi nu le putem descifra pe toate. Acest aspect mistic crește în relevanță datorită figurilor natural descrise, care pentru noi ni se par normale. Cunoștințele lui Dürer despre tehnică, cum să sculptezi în aramă să creezi anumite efecte au fost împlinite atunci când italianul istoric de artă Giorgio Vasari (care în cca. 1550 a creat cuvântul "Renaștere") a descris opera lui Dürer: " Aproape poți vedea cum radiază armura și blana neagră de pe cal"

Lucrând cu greu la îmbunătățirea tehnicilor, dar și descoperirea altora, noi, Dürer încă suferea de efectele malariei. Acest s-a infectat în mlaștinile olandeze în timpul șederii acestuia acolo. În urma bolii acesta a decedat în aprilie 1528 în orașul lui natal Nürnberg.

Ce sa întâmplat în lume în timpul vieţii lui Dürer 1471-1528

1482 Tipărirea cărţii este răspândită în toată Europa
1486 MaximilanI. din Habsburg a fost ales ca împărat al Sfântului Imperiu Roman de naţiunea germană(Heiliges Römische Reich Deutscher Nation)
1492 Columbus descoperă America
1497 Leonardo da Vinci ”Cina cea de Taină”
1498 Vasco da Gama descoperă drumul maritime spre India
1500 Michelangelo “Pieta”
1502 Revoluţia agricultorilor in sudul Germaniei din cauza taxelor mari
1502 Lukas Cranach “Rastignirea”
1503 Michelangelo “David”
1505 Franz von Taxis deschide primele linii de poştă pentru scrisori
1506 Leonardo da Vinci “Mona Lisa”
1506 Bramante începe să construiască Catedrala Sf. Petru din Roma
1508 Michelangelo începe să picteze Capela Sixtina în Roma
1509 Sosesc primele nave cu sclavi din Africa în America
1509 Peter Henlein prezintă primul ceas în Nürnberg
1511 După 375 de ani de construcţie, s-a terminat Sf. Stephan Dom în Viena
1513 Niccolo Machiavelli scrie cartea sa "Il Principe" şi solicitând în ea statul nemilos
1517 Reforma de Martin Luther începe din Wittenberg / Germania
1524 Începe războiul agricultorilor în Germania
1527 Sacco di Roma: Soldaţii împăratului Karl V. jefuiesc Roma

În această expoziţie vă prezentăm 108 gravuri de Albrecht Dürer, restaurate de Amand Durand, în anul 1865 la Louvre din Paris. În acele zile guvernul francez a dat ordin pentru șeful Conservator pentru a salva gravurile Dürer. Amand Durand a mai restaurat lucrări de Martin Schongauer, Lucas van Leyden, Rembrandt van Rijn şi altele.Lucrările restaurate a lui Dürer sunt afişate toate, 108 gravuri. Ele au fost publicate în Biblioteca Naţională Franceză, Paris, de George Duplessis în anul 1865.

Pe lângă asta, vă aratăm câteva gravuri din lemn deAlbrecht Dürer, întocmit în secolul al 19-lea, precum și două sculpturi:

- Stema familiei Dürer, gravură în lemn, 1523 Albrecht Dürer a folosit "vorbirea" ca si cod de arme a tatălui său. Ușa deschisă din mijloc simbolizează faptul că familia a venit din localiatea Ajtos din Ungaria (“Ajto”însemnând în limba germană "Thür").A fostunobiceipentru a adăuga lângăprenumenumele cu localitatea de unde au venit. TatălluiDürer a tradus-o înlimbagermană.Dialectul din regiunea Franconia, înlocalitateaNürnberg se caracterizeazăprinpronunțarea foartemoale, astfelîncâtoameniifac din "Thürer", apoi "Dürer".

- Armillarsphere, gravură în lemn, 1525, ne arată universul din perspectiva umanistilor: Lumea este centrul, planetele și zodiile ne înconjoară lumea în căile lor obișnuite. Constelaţia este rezultatul matematicii antice greceşti şi arabă. Dürer a fost fascinat de asta și a fost dornic de a aduce astrologia într-o gândire mai modernă. Deci, distanțele una față de alta sunt calculate ca o curbă logaritmică numită "Şirul lui Fibonacci". Dürer a fost primul care ne-a adus acest lucru pe hârtie.

- Sculptura ar trebui să arate într-un mod 3 dimensional (replika)

- Studiile organismelor umane, gravură în lemn, 1526 Dürer descrie mii de măsurători a corpului în cărţile sale despre proporţiile corecte ale corpului uman. Nu ar fi fost atât de important, în cazul în care acestea au fost luate de modele de viaţă, dar într-adevăr este important pentru a vedea cât de mulţi artişti umanişti ca Dürer s-au concentrat pe măsurarea şi observarea corpului uman.

- "NürnbergerEi" – primul ceas de buzunar, inventat de un lăcătus pe nume Peter Henlein (1485-1542, Nürnberg), prieten de-a lui Albrecht Dürer. La începutul secolului XV Nürnberg a fost unul dintre cele mai moderne oraşe din Europa. Odată cu creşterea de absolvire a civilizaţiei, timpul de măsurare devine mai scurt. Deci de atunci au început clopotele bisericii să sune la fiecare 15 minute. Peter Henlein a fost de părere că toată lumea ar trebui să fie capabil oricând să verifice ora. Prin urmare, el a inventat un ceas "care a fost capabil să ruleze 40 ore care nu contează dacă l-ai purta în haină, buzunar sau pe gât". Vă prezentăm o replică de "Dürer anul 1971" produs de compania Diehl, o companie de măsurare sisteme de timp în Nürnberg.